Comedia neagră "Moartea domnului Lăzărescu" a regizorului român Cristi Puiu a fost inclusă într-un top 5 al celor mai bune filme ale secolului XXI până în acest moment, realizat de criticii de film de la The New York Times Manohla Dargis şi A.O. Scott, în colaborare cu mai mulţi specialişti în cinematografie.

Articolul continua dupa recomandari

Filmul românesc ocupă locul al cincilea într-o listă de 25 de producţii considerate cele mai bune ale acestui secol până în acest moment, după "There Will Be Blood" (Paul Thomas Anderson, 2007), "Spirited Away" (Hayao Miyazaki, 2002), "Million Dollar Baby" (Clint Eastwood, 2004) şi "A Touch of Sin" (Jia Zhangke, 2013).

"Moartea domnului Lăzărescu" este povestea tragi-comică a unui pensionar (interpretat de Ion Fiscuteanu) răpus de boală şi transferat de la un spital la altul. Filmul a captat atenţia criticilor de film pentru fidelitatea cu care redă realitatea contemporană a societăţii româneşti, dar şi pentru obstacolele absurde cu care aceasta se confruntă. A primit în 2005 premiul "Un Certain Regard" la Festivalul de Film de la Cannes.

Titlul este un spoiler. Când ne întâlnim pentru prima oară cu domnul Lăzărescu, un pensionar din Bucureşti în vârstă de 60 de ani (deşi arată mai în vârstă), se plânge de dureri de stomac. Aproximativ două ore şi jumătate mai târziu - mai mult sau mai puţin în timp real - părăseşte această lume, în mod neaşteptat şi ...neobservat, rezumă A.O. Scott.

De ce ar trebui să ne pese? Aceasta este întrebarea - deloc retorică - pusă de acest lungmetraj captivant, sumbru şi ciudat de amuzant al lui Cristi Puiu. La Festivalul de Film de la Cannes, "Moartea domnului Lăzărescu" se spune că a făcut senzaţie. "Ai văzut filmul românesc de trei ore? Oh, frate. Trebuie să-l vezi", relatează criticul de film american.

Şi acest lucru încă este adevărat, scrie acesta. "Filmul domnului Puiu a fost un semn precoce al înfloririi cinematografiei româneşti care va aduce recunoaştere internaţională unor tineri cineaşti precum Cristian Mungiu ( "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile") şi Corneliu Porumboiu ( "Poliţist, adjectiv"). La fel ca şi colegii săi (cândva rivali), Puiu foloseşte cadre lungi şi mişcări minime ale camerei pentru a crea un sentiment de realitate trăită care te absoarbe aproape până în punctul de claustrofobie. El reperează fără milă absurdităţile meschine şi marile nedreptăţi care definesc viaţa în România la mai mult de un deceniu după căderea dictaturii comuniste a lui Nicolae Ceauşescu".

Celelalte 15 filme din această listă publicată de The New York Times la 9 iunie sunt: Yi Yi (Edward Yang, 2000), Inside Out (Pete Docter şi Ronnie del Carmen, 2015), Boyhood (Richard Linklater, 2014), Summer Hours (Olivier Assayas, 2009), The Hurt Locker (Kathryn Bigelow, 2009), Inside Llewyn Davis (Joel and Ethan Coen, 2013), Timbuktu (Abderrahmane Sissako, 2015), In Jackson Heights (Frederick Wiseman, 2015), L'Enfant (Jean-Pierre şi Luc Dardenne, 2006), White Material (Claire Denis, 2010), Munich (Steven Spielberg, 2005), Three Times (Hou Hsiao-hsien, 2006), The Gleaners and I (Agnes Varda, 2000), Mad Max: Fury Road (George Miller, 2015), Moonlight (Barry Jenkins, 2016), Wendy and Lucy (Kelly Reichardt, 2008), I'm Not There (Todd Haynes, 2007), Silent Light (Carlos Reygadas, 2008), Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry, 2004), The 40-Year-Old Virgin (Judd Apatow, 2005).

Sursa: Agerpres


Vrei mai mult?

- Ramâi conectat! Urmăreşte ediţiile integrale Observator pe AntenaPlay! Disponibil pe laptop, telefon, tabletă şi Smart TV.

- Instalează aplicația Observator (App Store / Google Play) și o să ai parte de mai mult, mai bine, mai repede.